Zeven soorten rust

Merk je dat je steeds maar moe bent. Weet je niet meer zo goed wat te doen om je fitter en energieker te voelen? Doen dan eens een energiescan. Een goede manier om stil te staan bij jouw energiebalans. Wellicht biedt dit artikel je de nodige inspiratie voor jouw energiebalans. Lees meer over 7 soorten rust die jou kunnen helpen.

Hoe los je een chronische energiegebrek op?

Als je langdurig moe bent en een chronisch energiegebrek hebt, dan heb je het gevoel dat je weken kunt slapen. Tegelijk kun je merken dat, al maak je nachten van 10 uur, dit je vermoeidheid niet altijd oplost. Slaap en rust zijn namelijk niet synoniem aan elkaar. Slaap is slechts 1 aspect van rust. En mocht je onder rust verstaan een dag Netflixen op de bank, dan draag je wellicht zelfs eerder bij aan chronische uitputting dan aan herstel. Echt herstel vraagt meer. Met aandacht voor alle facetten van rust.

7 gebieden vragen energie en ‘oplading’

Een tekort aan volwaardige rust op verschillende domeinen, en dus niet alleen slaap, wordt vaak onderschat. Omdat we denken dat het wel mee valt of omdat we ons niet altijd bewust zijn van wat energie vraagt. Elke activiteit vereist echter energie en niet alleen maar fysiek.

Een burnout is dan ook het gevolg van het onvoldoende opladen op verschillende domeinen. Ofwel, een niet gecorrigeerde behoefte aan rust. Volwaardige rust benutten we dus vaak onvoldoende, maar is een bijzonder sterke, natuurlijke én veilige therapie die geschikt is voor iedereen. Dat start bij het onderzoeken wat jou het meeste energie kost gedurende de dag. En om vervolgens te bezien wat je te doen hebt om weer goed op te laden in die gebieden.

Elke activiteit kost energie en niet alleen maar fysiek.

1. Fysieke rust
Als we het hebben over fysieke rust, dan gaat het over actieve (ontspanning) en passieve (slaap) fysieke rust. Slaapgebrek en overtraining putten je fysieke energie uit. Er zijn twee manieren om je fysieke batterij weer op te laden:

  • Zorg voor voldoende passieve rust: slaap minimaal 7 uur per nacht, doe eventueel korte powernaps.
  • Zorg voor voldoende actieve fysieke rust: doe aan korte lichte yoga routines of stretching, neem een massage of gebruik een ergonomische bureaustoel of bureau.

2. Mentale rust
Mentale onrust wordt veroorzaakt door een grote druk op je mentale vermogens, je denken. Werk is vaak de plek waar veel van je mentale, maar ook sociale rust verloren gaat. Zeker als de passie in je werk ver te zoeken is. Ook als je bijvoorbeeld in de file staat, dan verbruik je veel mentale en zintuiglijke energie. Hoe zorg je voor zo min mogelijk verlies van mentale rust?  

  • Zorg voor ‘downtime’ om je geest tot rust te brengen, mediteer, luister naar rustige muziek.
  • Maak wekelijkse to-do lijstjes en vaste checklists (vakantie, boodschappen, etcetera).
  • Scheid werk en privé door duidelijke werktijden, schaal af na je werk.
  • Plan tijd voor het oplossen van problemen zodat je er niet continu mee bezig bent.

3. Sociale rust
Je kent vast wel mensen om je heen waar je energie van krijgt, maar ook mensen die je energie kosten. Familie, vriendschappen, je relatie of je werk kunnen gepaard gaan met het verlies van sociale energie. Hoe maak je je sociale context voedend?

  • Evalueer je familieleden, vriendschappen en kennissen: breng meer tijd door met mensen die je energie geven en beperk of vermijd tijd met mensen die je energie kosten.
  • Ben je eerder introvert? Blokkeer dan tijd om alleen te zijn om op te laden.
  • Los eventuele problemen met collega’s op of bedenk een ‘way-around’ om de energie bij jezelf te houden.
  • Durf een niet te veranderen toxische omgeving los te laten. Ze doet je meer kwaad dan goed.

4. Spirituele rust
Spirituele rust kun je op verschillende manieren ervaren. Het gaat om het gevoel van zingeving en vervulling, van deel uitmaken van iets dat groter is dan jezelf. Om het gevoel dat je erbij hoort. Hoe kun je dat meer ervaren? De invulling kan voor iedereen anders zijn.

  • Kies een carrièrepad of een baan waarin je inspiratie en vervulling ervaart en gelooft in wat je doet.
  • Als je niet werkt, dan kan vrijwilligerswerk wellicht wat bieden.
  • Voor sommigen kunnen religieuze activiteiten (aansluiting bij een kerkgemeenschap) of spirituele activiteiten (bijvoorbeeld via festivals, satsangs, bijeenkomsten of lezingen over wat je inspireert) een gevoel van rust en energie geven.

5. Zintuiglijke rust
Gedij jij goed bij veel prikkels of voel je je juist snel overspoeld? In onze huidige maatschappij, waarin ‘altijd aan’ staan veel voorkomt, worden we allemaal uitgedaagd op onze zintuiglijke rust. In de trein of auto naar je werk, een agenda vol vergaderingen, ’s avonds weer in de file terug, nog even de sportschool in voor krachttraining en tot slot een spannende thriller op Netflix om de dag af te sluiten. En in je pauzes nog even wat social media. Kortom, het recept voor zintuiglijke leegloop. Hoe beperk je dit?

  • Neem pauzes van sociale media, schakel meldingen uit.
  • Beperk videovergaderingen en las rustmomenten tussen vergaderingen in.
  • Beperk waar mogelijk blauwe schermen, sluit even je ogen midden in je drukke dag, laat je radio uit terwijl je naar huis rijdt.
  • Zorg voor een ontspannen sfeer ’s avonds met rustige muziek en kaarsen.

6. Emotionele rust
Emotioneel verlies aan energie treedt op wanneer je het gevoel hebt dat je niet jezelf kunt zijn. Als je bijvoorbeeld niet kunt delen dat je je even niet oké voelt. Of als je in je beroep altijd beleefd moet zijn, ook al zijn je klanten dat niet. Of omdat je niet graag mensen teleurstelt en toch maar ja zegt, terwijl het eigenlijk een ‘nee’ voor je is. Hoe creëer je meer emotionele rust (en dit gaat vaak samen met sociale rust)?

  • Breng tijd door met mensen waarbij je authentiek kunt zijn.
  • Ontdek wie jij bent en wat voor jou belangrijk is en geef daar uiting aan. Eventueel met behulp van een coach of therapeut.
  • Laat het ‘people pleasen’ los, en leer rusten in de onzekerheid van je authenticiteit.

Breng tijd door met mensen waarbij je authentiek kunt zijn.

7. Creatieve rust
Tot slot kan ook creativiteit energie geven of kosten. De beste ideeën ontstaan vaak niet in en kale werkkamer, maar wel in voedende omgevingen. Zie je bijvoorbeeld de schoonheid in de natuur of in kunst? Kun je contact maken met de kinderlijke verwondering in jezelf?

  • Ga de natuur in en sta bewuster stil bij je omgeving.
  • Bezoek een museum of kunstfestival, lees boeken die je inspireren, luister naar nieuwe muziek, of kijk een mooie documentaire.
  • Maak van je werkplek een inspirerende plek met kleur, boeken, planten, fotolijstjes et cetera.
  • Ben je van nature niet zo creatief, overweeg wat meer creatie toe te voegen in domeinen die je wel passen, bijvoorbeeld in de keuken of je sportroutines of maak iets met je handen.  

Met de juiste soort rust zorg je voor behoud van een gezonde balans en echt herstel. Hoe laad jij de batterij van elk domein weer op? Wellicht heb je nog andere mooie ‘energieboosters’.

Persoonlijke reflectie
Ik heb 2022 afgesloten met een paar uur reflectie op het voorbijgaande jaar. Ik werd me daarbij bewust dat, na een turbulente tijd, veel kleine en grote dingen een wissel op me hebben getrokken. En ook al is nog niet alles op te lossen, veel aspecten kan ik wel 1 op 1 relateren aan de bovengenoemde 7 gebieden. Voor mezelf heeft dat geresulteerd in een paar voedende leefstijlwijzigingen:

  • Ik besteed elke zondag 1 uur aan het indelen van mijn werkweek in effectieve werkblokken met voldoende ruimte voor een inspirerende dagstart, een gezonde lunch, sport en downtime.
  • In plaats van ’s ochtends meteen naar koffie te grijpen en social media te lezen en zo al gauw 30 tot 45 minuten te zien ‘verdwijnen’ in het niets of te vullen met negativiteit, laat ik social media ’s ochtends uit en besteed ik nog voor 08:30 minimaal een half uur aan iets energiegevends voor mezelf. Zoals een korte wandeling, een 20 minuten yogaroutine, het maken van een gezonde groene smoothie of een creatief half uurtje om nieuwe ideeën op te schrijven.
  • Tot aan Valentijnsdag, om de nieuwe routine een kans te geven om te beklijven, gaan mijn ‘guilty pleasures’ drastisch omlaag. Even geen glaasje alcohol, slechts 1 koffie per dag, het aandeel ‘zoet’ eruit, en het aandeel ‘groen’ omhoog.

Mijn eerste dagen hebben mij in elk geval veel energie gebracht. Een fijne motivatie om ermee door te gaan.

Bron
De ‘7 types of rest’ zijn afkomstig van arts Saundra Dalton-Smith MD, tevens auteur van het boek “Sacred Rest: Recover Your Life, Renew Your Energy, Restore Your Sanity”.

Ilse van Bladel
Orthomoleculair en KPNI-therapeut

Published on januari 10, 2023